К основному контенту

Енергозбереження


Сторінка «ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ" створено з метою надання теоретичної допомоги учням ДНЗ «Сєвєродонецький професійний будівельний ліцей», які вивчають курс "Основи енергоефективності".









Дистанційне навчання

 01.04.2021р. - четвер
                       гр.№5
Тема: "Енергозбереження в побуті."

1.Енергоеффектівность – це раціональне використання енергії.  

Економія до 50% всієї необхідної для обігріву приміщення енергії відбувається, якщо:

-змінити звички, свідомо ставиться до споживання теплової енергії,

-поліпшити ізоляцію і реконструювати опалювальну систему,

-регулювати температуру.

Найбільш сприятлива для людини температура - від + 18 ° до + 20 °.

Розподіл в побуті споживаної енергії в залежності від її виду та призначення:

опалення приміщення - 79%; теплові процеси - 15%; електропобутова техніка - 5%

освітлення, радіо і телетехніка - 1%.

2. Ефективне використання тепла.

Значна частина теплової енергії йде на те, щоб перекрити втрати тепла в приміщенні.

Втрати тепла: Через неутеплені вікна та двері - 40%; Використання гарячої води-23%; Через скло -15%; Через стіни -15%; Через підлогу і стелю-7%.

Скоротити втрати тепла можна таким чином:

-встановити пластикові вікна або своєчасно утеплити звичайні;

-утеплити внутрішню частину зовнішніх стін;

-покрити підлогу товстими килимами або доріжками;

-розставити меблі так, щоб не перешкоджати проходженню повітря від батареї;

-штори не повинні закривати батареї центрального опалення;

-видалити зайву фарбу з батарей;

-підтримувати вологість повітря 35 -65% шляхом частого і короткочасного провітрювання.

При використанні гарячої води треба мати на увазі:

-через кран, з якого капає вода (10 крапель на хвилину) випливає 2000л води за рік;

-приймаючи ванну (140-180л), ви використовуєте втричі більше енергії ніж приймаючи душ 5 хвилин.

3. Економія електроенергії у побуті.

При економному використанні електроенергії, без шкоди комфортному проживанню можна скоротити використання електроенергії на20-25%.

Дуже важливо раціональне використання електроенергії в осінньо-зимовий період і в години найбільшого її використання: з7.00 до 10.00 і з 19.00 до 21.00.

На виробі повинен бути нанесений у вигляді червоної етикетки індекс ефективності.

А – самий енергоефективний, G - найенергоємніший.

Системи освітлення: природне, штучне.

Природне освітлення залежить від:

-чистоти скла (забруднене скло поглинає до 30% світла);

-великої кількості квітів на підвіконні;

-близького розташування дерев біля будинку (ближче 5м);

-розташування вікон відносно частин світу (з південної сторони вікна пропускають більше світла);

-оздоблення стін і стелі (рекомендується світла обробка).

Освітленість приміщення залежить від відбивної здатності стін:

-гладка біла стіна відбиває - 80% світла;

-темно-зелена стіна - 15% світла;

-чорна стіна - 9% світла.

Чим більше світла відбиває стіна, тим менше світловий енергії потрібно для освітлення приміщення.

Економія електроенергії при штучному освітленні досягається:

-правильним вибором типу (загальне,місцеве, комбіноване) освітлення;

-використаннячистих ламп і світильників (забруднені пропускають на 30% світла менше);

-використання компактних люмінесцентних ламп (служать в 8 разів довше), використовують енергії в 4-5 разів менше ніж лампи напруги.

Економити електроенергію можна при використанні електропобутовими приладами:

1) холодильниками:

-встановлюється у більш холодною, краще зовнішньої стіни;

-не встановлювати біля опалювальних та нагрівальних приладів (чим нижче температура теплообмінника, тим рідше він включається);

-регулярно розморожувати і просушувати холодильник;

- всі дверцята повинні впритул закриватися.

2) пральними машинами:

-найекономніша автоматична пральна машина;

-загружать повністю згідно інструкції;

-вибирайте оптимальний режим роботи.

-натріевая лампа високого тиску - 95 лк / Вт

Близько 10% електроенергії використовується приладами, що працюють в режимі постійної готовності - комп'ютер, телевізор та ін.

          Переглянути презентацію та відповісти на питання.

                

                          Контрольні питання.

1.Яка кількість тепла втрачається через неутеплені вікна та двері?

2.Яким чином можна підтримувати необхідну вологість повітря у приміщенні?

3.Як залежить освітленість приміщення від відбивної здатності стін?

4.Як впливає використання компактних люмінесцентних ламп на економію електроенергії?


30.03.2021р.- вівторок
                       гр.5      
   Тема: "Способи утеплення стін зовні".

Скрепленная теплоизоляция.

-эффективное повышение теплоизоляционной способности стен и устранение мостиков «холода»;   
полное обновление фасада при сохранении его архитектурных форм;
-небольшой вес, как правило, не влияющий на несущую способность конструкции здания; 
-легкая приспосабливаемость теплоизоляционных плит к имеющимся архитектурным деталям фасада (карнизы, пилястры и т.п.)

Колодцевая кладка.
-срок службы не менее 50 лет,
-негорючесть системы,
-устойчивость к механическим повреждениям,
-оптимальные условия работы фасада за счет вентиляционного канала.

Вентилируемый фасад.
- возможность воплощения в жизнь самых смелых архитектурных решений по оформлению навесного фасада;
 - элементы несущей подконструкции , используемые в навесных вентилируемых фасадах, дает возможность несущей стене здания нести на себе значительный вес облицовочных материалов;
 - возможность сокрытия дефектов стен;
 -  легко поддается чистке и мойке;
 -  элементы каркаса подконструкции не поддаются коррозии;
 - материалы, применяемые в навесных вентилируемых навесных фасадах, достаточно экологически чистые.
Контрольные вопросы по теме: «Энергосбережение в строительстве»

1.           1.Через какую конструкцию здания происходит наибольшая потеря тепла?
2.            2.Что такое точка росы?
3.             3.От чего зависит положение точки росы в стене?
4.            4.Где находится точка росы, если стена не утеплена?
5.            5.При каком способе утепления точка росы выведена за пределы стены, но при  этом образуется влага?
6.           6..Что представляют собой навесные вентилируемые фасады?
7.             7.Назвать отрицательное свойство навесных вентилируемых фасадов?
8.            8.Назвать преимущества системы утепления скрепленной теплоизоляции?
9.           9.Из каких элементов состоит колодезная кладка?
1          10.Назвать основные элементы системы утепления скрепленной теплоизоляции?
11      11.Какая система утепления позволяет укладывать различные коммуникации  (трубы,  провода и т.д.) ?
       12.Какие ограждающие конструкции способны обеспечивать требуемое значение     термического сопротивления?
Тема: "Способы утепления стен, их преимущества и недостатки"
а) без утепления:
-стены подвержены воздействию перепадов температуры;
-точка росы находится внутри стены, что ведет к образованию конденсата и постепенному разрушению конструкции;
-потери тепла могут достигать до 80%;
Значительная потеря тепла происходит через стены .
б) утепление стен внутри помещения :
-стены не сохраняют и не накапливают тепло, подвержены промерзанию и воздействию перепадов температур;
-между внутренней стеной и теплоизолирующим слоем возникает зона конденсации водяного пара;                      
-точка росы выведена за пределы стены, но при этом из-за разницы температур между теплоизоляцией и стеной образуется влага, что может привести к возникновению грибкового налёта.
-стена находится в отрицательных температурах.
Теплопотери сокращаются незначительно.
в) утепление стен снаружи помещения :
-стены не подвержены перепаду температур, сохраняют тепло;
-точка росы выедена во внешний теплоизолирующий слой, благодаря чему исключена возможность образования конденсата, стена остаётся сухой ;
-материал стены защищен от воздействия атмосферных осадков, увеличивается их долговечность.
Значительно сокращены теплопотери. 

       25.03.2021-четвер
                   гр.№5
Тема: "Енергозбереження в будівництві.
Украина приняла ряд нормативноо-технических документов направленных на решение задачи энергосбережения и снижения эксплуатационных затрат в строительстве. В соответствии с требованиями, установленными в этих документах, традиционные строительные материалы (железобетон, кирпич, дерево) не способны в однослойной ограждающей конструкции обеспечить требуемое значение термического сопротивления. Оно может быть достигнуто лишь в многослойной ограждающей конструкции, где в качестве утеплителя применяется эффективный теплоизоляционный материал.
 В соответствии с современными строительными нормами требуемое сопротивление теплопередаче увеличилось в 3-3,5 раза по сравнению со старыми нормами..        
Потери тепла в зданиях
Как видно, наружные стены играют значительную роль в потерях тепла не зависимо от типа и этажности здания.











Поэтому устройство тепловой изоляции наружных стен,  будет обеспечивать уменьшение интенсивности утечек тепла, ограничение и замедление изменения
температуры в помещении, а также, что не менее важно, температуры конструктивных слоев самих стен.
Большое значение для обеспечения хороших теплоизодяционных свойств конструкции здания имеет точка росы - это температура, при которой выпадает конденсат (влага из воздуха превращается в воду). Точка с этой температурой располагается в определенном месте (на стене снаружи, где-то в толще стены или на стене внутри). В зависимости от расположения точки росы (дальше или ближе по толщине стены к внутреннему помещению) стена или сухая, или мокрая внутриТочка росы (температура выпадения конденсата) зависит от: влажности внутри помещения, температуры воздуха внутри помещения.
Положение точки росы в стене зависит от:- толщины и материала всех слоев стены,- температуры внутри помещения,- температуры снаружи помещения,- влажности внутри помещения,- влажности снаружи помещени.


            25.01.2021р.- понеділок
                                 Гр.№5
Тема: "Альтернативні джерела енергії." Основним напрямком альтернативної енергетики є пошук і використання альтернативних (нетрадиційних) джерел енергії. Альтернативне джерело енергії є відновлюваним ресурсом, він замінює собою традиційні джерела енергетики, що функціонують на нафті, природному газі та вугіллі, які при згорянні виділяють в атмосферу вуглекислий газ, що викликає парниковий ефект і глобальне потепління. Причина пошуку альтернативних джерел енергії - потреба отримувати її з енергії поновлюваних або практично невичерпних природних ресурсів і явищ. До уваги може братися також екологічність і економічність. Основними альтернативними джерелами енергії являються: Вітряні -рух повітряних мас; геотермальні- тепло землі; сонячні-електромагнітне випромінювання сонця; гідроенергетичні-рух води в річках або морях; біопаливні-теплоту згоряння поновлюваного палива (наприклад, спирту) Вітроенергетика. Галузь енергетики, що спеціалізується на перетворенні кінетичної енергії повітряних мас в атмосфері в електричну, механічну, теплову або в будь-яку іншу форму енергії, зручну для використання в народному господарстві. Таке перетворення може здійснюватися такими агрегатами, як вітрогенератор (для отримання електричної енергії), вітряк (для перетворення в механічну енергію), вітрило (для використання в різ ованія в транспорті) та іншими. Енергію вітру відносять до поновлюваних видів енергії, так як вона є наслідком діяльності Сонця. 2,5% всієї виробленої людством електричної енергії виробляється на вітрових електростанціях. Великі вітряні електростанції включаються в загальну мережу, більш дрібні використовуються для постачання електрикою віддалених районів. На відміну від викопного палива, енергія вітру практично невичерпна, повсюдно доступна і більш екологічна. Однак, спорудження вітряних електростанцій пов'язане з деякими труднощами технічного і економічного характеру, що уповільнюють поширення вітроенергетики. Переваги: Екологічно чистий вид енергії Виробництво електроенергії за допомогою "вітряків" не супроводжується викидами вуглекислого чи будь-якого іншого газу. Ергономіка Вітрові електростанції займають мало місця і легко вписуються в будь-який ландшафт, а також відмінно поєднуються з іншими видами господарського використання території. Відновлювана енергія Енергія вітру, на відміну від викопного палива, невичерпна. Недоліки: Нестабільність - полягає у відсутності гарантій отримання необхідної кількості електроенергії. На деяких ділянках суші сили вітру може виявитися недостатньо для вироблення необхідної кількості електроенергії. Відносно невисокий вихід електроенергії. Висока вартість. Небезпека для дикої природи . Шумове забруднення. Використання енергії природного руху, тобто течії, водних мас в руслових видатках і приливних рухах. Найчастіше використовується енергія падаючої води Гребля утворює водосховище, забезпечуючи постійний натиск води. Вода входить в водоприймач і, пройшовши по напірному водоводу, обертає гідротурбіну, яка приводить в дію гідрогенератор. Переваги: ​​дуже дешева електроенергія; робота не супроводжується шкідливими викидами в атмосферу; швидкий (щодо ТЕЦ) вихід на режим видачі робочої потужності після включення станції; Недоліки: затоплення орних земель; будівництво ведеться там, де є великі запаси енергії води; на гірських річках небезпечні
Сонячна енергетика Напрямок нетрадиційної енергетики, засноване на безпосередньому використанні сонячного випромінювання для отримання енергії в будь-якому вигляді. Сонячна енергетика використовує невичерпне джерело енергії і є екологічно чистою, тобто не виробляє шкідливих відходів. Способи отримання електрики і тепла з сонячного випромінювання: фотовольтаїка - отримання електроенергії за допомогою фотоелементів; геліотермальна енергетика - нагрівання поверхні, що поглинає сонячні промені, і подальший розподіл і використання тепла (фокусування сонячного випромінювання на посудині з водою для подальшого використання нагрітої води в опалюванні або в парових електрогенераторах). Переваги: ​​загальнодоступність і невичерпність джерела; теоретично, повна безпека для навколишнього середовища, хоча існує ймовірність того, що повсюдне впровадження сонячної енергетики може змінити характеристику відбивної (розсіює) здатності земної поверхні і привести до зміни клімату (однак при сучасному рівні споживання енергії це вкрай малоймовірно). Недоліки: залежність від погоди і часу доби; як наслідок, необхідність акумуляції енергії; висока вартість конструкції, пов'язана із застосуванням рідкісних елементів (наприклад, індій і телур); необхідність періодичного очищення поверхні, що відбиває від пилу; нагрівання атмосфери над електростанцією; сонячні концентратори викликають великі за площею затінення земель, що призводить до сильних змін ґрунтових умов, рослинності і т. д. Геотермальна енергетика Напрямок енергетики, засноване на виробництві електричної енергії за рахунок енергії, що міститься в надрах землі, на геотермальних станціях. Зазвичай відноситься до альтернативних джерел енергії, які використовують відновлювані енергетичні ресурси. У вулканічних районах циркулює вода перегрівається вище температури кипіння на відносно невеликих глибинах і по тріщинах піднімається до поверхні, іноді виявляючи себе у вигляді гейзерів. Головна з проблем, які виникають при використанні підземних термальних вод, полягає в необхідності поновлюваного циклу надходження (закачування) води (зазвичай відпрацьованої) в підземний водоносний горизонт. У термальних водах міститься велика кількість солей різних токсичних металів (наприклад, бору, свинцю, цинку, кадмію, миш'яку) і хімічних сполук (аміаку, фенолів), що виключає скидання цих вод у природні водні системи, розташовані на поверхні. Найбільший інтерес представляють високотемпературні термальні води або виходи пара, які можна використовувати для виробництва електроенергії і теплопостачання. Біопаливо Це паливо з рослинної або тваринної сировини, з продуктів життєдіяльності організмів або органічних промислових відходів. Біопалива поділяють на тверді, рідкі та газоподібні. Тверді - це традиційні дрова (часто у вигляді відходів деревообробки) і паливні гранули (пресовані дрібні залишки деревообробки). Рідкі палива - це спирти (метанол, етанол, бутанол), ефіри, біодизель і біомазут. Газоподібні палива - різні газові суміші з чадним газом, метаном, воднем одержувані при термічному розкладанні сировини в присутності кисню (газифікація), без кисню (піроліз) або при зброджуванні під впливом бактерій. Енергія морів і океанів. Світовий океан містить величезний енергетичний потенціал: енергія хвиль, припливів і відливів, морських течій, різницю температур шарів морської води. Але широке впровадження морських електростанцій різних типів стримується відносно високою їх вартістю.
Переглянути презентацію та відповісти на питання.

Контрольні питання.
1. Що таке альтернативні джерела енергії? 2. Назвати основні альтернативні джерела енергії? 3. Вказати негативні сторони вітроенергетики? 4. За допомогою якого пристрою відбувається перетворення енергії води в електроенергію? 5. Назвати основні причини, що перешкоджають широкому розвитку сонячної енергетики? 6. Які види енергії можна отримати, використовуючи енергію сонця?
           19.01.2021р.- понеділок
                                 Гр.№5
              Тема: "Екологічна ситуація Україні"

В Україні за двадцять вісім років незалежності питання екології піднімалося безліч разів та навіть декларувалося на найвищому державному рівні. На жаль дальше обговорень та розроблень планів з реалізації, хоча б поступової не дійшло, по вирішенню екологічної проблеми забруднення навколишнього середовища.

Найочевиднішим прикладом є стан Дніпра в міській смузі столиці: головна водна артерія в буквальному сенсі перетворюється на болото. Для рівнян проблема забруднення міських водойм своїми власними діями, найбільше знайома. Скрізь можна спостерігати одну й ту саму тенденцію – екологічні проблеми накопичуються та консервуються. А чиновники незмінно оперують тезою про відсутність належних коштів в держбюджеті/місцевих бюджетах на вирішення цих проблем.

Другою важливою проблемою забруднення є транспорт, що належить до головних забруднювачів атмосферного повітря, водойм і грунтів. Відбувається деградація екосистем під впливом транспортних забруднень, особливо інтенсивно спостерігається у містах. Гостро стоїть проблема утилізації і переробки відходів, що з’являються  при експлуатації транспортних засобів. Для потреб транспорту у великій кількості споживаються природні ресурси. Вихлопні гази автомобілів містять до двохсот хімічних сполук згорання палива, більшість з яких токсичні.

У разі подальшого зберігання подібного стану речей наша держава ризикує скотитися в плані екологічної небезпеки для життя людей на рівень африканських країн. Тому ключове завдання громадськості – тримати основні екологічні проблеми в фокусі суспільної уваги, добиватися від керівництва держави реального покращення ситуації з охороною навколишнього середовища.

                              Переглянути презентацію.

18.01.2021р. - п'ятниця

                                  Гр. №5
Тема: "Джерела забруднення довкілля"

Основні види забруднень класифікують самі джерела забруднення навколишнього середовища: біологічне; хімічне фізичне; механічне: біологічне; хімічне фізичне; механічне.

Забруднення води

У звичайному житті, ми, на жаль, надаємо воді не таке велике значення, оскільки її у нас багато, і доступна вона в будь-який час. Тільки в перспективі це не зовсім так. У процентному співвідношенні незабрудненими залишилися тільки 3% від всього світового запасу прісної води.

Розуміння важливості води для людей не заважає людині забруднювати важливе джерело життя нафтою і нафтопродуктами, важкими металами, радіоактивними речовинами, неорганічними забрудненнями, каналізаційними стоками та синтетичними добривами.

Забруднення грунту.

Забруднення грунту - це попадання в неї токсичних хімічних речовин і сміття в високих кількостях, що перешкоджають нормальному протіканню кругообігу ґрунтових систем. Основні джерела забруднення ґрунту: житлові будинки; промислове підприємство; транспорт; сільське господарство; атомна енергетика.

Забруднення атмосфери

Основними забруднювачами в даному випадку виступають хімічні заводи, паливно-енергетичний комплекс, сільське господарство і автомобілі. Вони призводять до появи в складі повітря міді, ртуті, свинцю та інших металів.

Теплоелектростанціі несуть в наші будинки світло і тепло, однак, паралельно вони викидають величезну кількість вуглекислого газу, пил і сажу в атмосферу. Причиною кислотних дощів є відходи, що викидаються з хімічних заводів, наприклад, оксид сірки або азоту. Ці оксиди можуть вступати в реакцію з іншими елементами біосфери, що сприяє появі більш згубних з'єднань. Сучасні автомобілі досить гарні по дизайну і технічним характеристикам, але проблему з викидом токсинів від вихлопу в атмосферу вирішити до сих пір не вдалося. Зола і продукти переробки палива не тільки псують атмосферу міст, а й осідають на грунті і призводять до її непридатності.

Якщо люди об'єднаються і займуться очищенням хоча б місцевих водойм, пляжів, посадкою нових лісосмуг, то крім турботи про навколишнє середовище у людини з'явиться можливість для згуртування перед спільною загрозою природної катастрофи і забруднення біосфери вдасться призупинити.

Підводячи підсумок, можна сказати: дбайливе ставлення до природи - це не просто слова, а саме необхідність. Любіть себе і своїх близьких - піклуючись про навколишнє середовище, ми піклуємося про себе і своє потомство.

Переглянути презентацію та відповісти на питання.
Контрольні питання.
1. Назвати основні джерела забруднення довкілля.
2. Якими речовинами забруднюється вода?
3. Назвати основні джерела забруднення грунту.
4. Назвати основні джерела забруднення атмосфери.
5. Що повинно зробити людство для збереження довкілля?

15.01.2021р. - п'ятниця

                                  Гр. №5
Тема: "Енергетична ситуація і потенціал енергоефективності." Енергетичні ресурси - це матеріальні об'єкти, в яких міститься енергія, придатна для практичного застосування людини. Первинними енергоресурсами є природні ресурси, що не переробляли і не перетворювали: сира нафта, вугілля, природний газ, деревина, торф, вода річок, морів і океанів, гейзери, вітер, сонце і так далі. Для порівняння теплової можливості різних видів енергетичних ресурсів необхідно порівнювати їх приховані теплоємності, тобто скільки енергії припадає на одиницю маси енергоресурсів. Для зручності розрахунків і порівняння різних видів енергоресурсів в світі, використання будь-якого виду палива прирівнюється з використанням так званого умовного палива. В Україні умовним паливом вважається паливо при згоранні 1 кілограма якого виділяється 29,3 х 106 Дж або 7000 ккал енергії.
Найвищу енергоємність мають газ і нафту. Це призвело до їх необмеженому використання. Однак, запаси цих корисних копалин в надрах Землі обмежені і, крім цього, використання не поновлюваних джерел енергії приносить великої шкоди природі.
Сьогодні сумарне споживання теплової енергії в світі більше 200 млрд.кВт / год на рік. В Україні загальне споживання палива складає 3,5% від світового енергобалансу. Геологічні запаси органічного палива в світі більше 80% припадає на частку вугілля, який стає все менш популярним. Видобуток нафти і газу до 2020 року зменшиться з 66,6% до 20%. Застосування атомної енергетики викликає нові проблеми.
Багато життів забрала аварія на Чорнобильській АЕС у всьому прилежащем до неї регіоні і за його межами. Друга проблема використання атомної енергетики - це зберігання радіоактивних відходів.Споживають енергетичні ресурси не тільки промислові підприємства, але і транспорт. Тільки в Україні транспорт споживає мільйони тонн бензину і дизельного палива в рік.
У домашньому господарстві активно використовуються енергоємні пристрої, які виконують частину роботи замість людини (пилососи, посудомийні машини, кухонні комбайни, сушарки для білизни і так далі). Протягом року середньо забезпечених людей споживає енергії 2,2 тонни умовного палива, зокрема: - в США ≈ 12 тонн умовного палива; - в Німеччині ≈ 6 тонн умовного палива; - в Україні ≈ 4,12 тонн умовного палива; - в Африці ≈ 0,1 тонн умовного палива; Це становить на 40% менше мінімального потрібного для підтримки життєдіяльності людини. Резервами отримання додаткової енергії є: 1. Інтенсивне енергозбереження. 2. Застосування енергоефективного обладнання і технологій. 3. Застосування поновлюваних джерел енергії: сонця, вітру, води, геотермальних джерел і т.д.
                                    Гр. №5

22.12.2020р. - вівторок

                                    Гр. №5

Енергетика – це галузь, яка здійснює виробництво та передачу електроенергії. Енергетика — основа сучасного господарства. Рівень споживання електроенергії є важливим показником економічного потенціалу та рівня розвитку країни. За останні 30 років її виробництво збільшилось у більш ніж двічі.

Україна займає 5-те місце за виробництвом електроенергії в Європі. А також 6-те місце за виробництвом електроенергії на АЕС серед 33 країн світу.

Кабінет міністрів затвердив «Енергетичну стратегію України на період до 2035 року», яка передбачає двукратне зниження рівня енергоємності національної економіки. Енергостратегія — це програмний документ, який окреслює весь комплекс широкомасштабних реформ, які необхідно провести в енергетичному секторі України в період до 2035 р. «Основні задачі – це зниження енергоємності української економіки в два рази. Баланс виробництва електроенергї до 2035 р. буде виглядати так – атомна енергетика, відтворювана (25%), гідроенергетика – не менше 13%».

Провідне місце у виробництві електроенергії належить тепловим електростанціям. В Україні працює багато великих і середніх електростанцій у всіх регіонах. Вони споживають переважно вугілля і частково горючий газ і мазут. Бурштинська ТЕС – головний експортер української електроенергії 39 % . Запорізька ТЕС найпотужніша ТЕС України.

АТОМНІ ЕЛЕКТРОСТАНЦІЇ Запорізька АЕС Південноукраїнська АЕС 55 % Запорізька АЕС має 6 енергоблоків і щорічно генерує 26% загальнорічного виробництва всієї електроенергії в державі і половину її виробництва на АЕС Потенціал виробництва електроенергії на АЕС в державі використовується менш ніж на 70%. Це обумовлене необхідністю модернізації енергоблоків, поліпшення технологій виробництва, будівництва електромереж

Запорізька АЕС (Енергодар) Найпотужніша АЕС у Європі 6000 МВт Південноукраїнська АЕС (Южноукраїнськ) 3000 МВт Рівненська АЕС (Вараш) 4000 МВт Хмельницька АЕС (Нетішин) 2000 МВт

Гідроелектростанції займають порівняно незначне місце в електроенергетиці України. Основний обсяг виробництва електроенергії дає каскад дніпровських ГЕС.

ГЕС і ГАЕС Дніпро-7 Південний. Буг-2 Дністер-3 Київська ГЕС Київська ГАЕС Канівська ГЕС Кременчуцька ГЕС Середньодніпровська ГЕС ДніпроГЕС Каховська ГЕС Дністровська ГАЕС Дністровська ГЕС-1 Дністровська ГЕС-2 Ташлицька ГАЕС Олександрівська ГЕС Карпати-1 Теребле-Ріцька ГЕС.

Нетрадиційні джерела енергії 1. Енергія вітру 2. Енергія Сонця - на території України вже діє 98 геліостанцій 3. Енергія термальний вод - 10 ГеоТЕС у Криму 4. Енергія земних надр. 5. Мала гідроенергетика 6. Енергія припливів і відпливів 7. Енергія течій і хвиль 8. Використання біомаси 9. Паливо з олії ріпаку

Переглянути презентацію та відповісти на питання.
Контрольні питання.
1.У скільки разів збільшилось виробництво електроенергії в Україні за останні 30 років?
2.Який баланс виробництва електроенергії в Україні має бути до 2035 року?
3.Яка з теплових електростанцій є найпотужнішою в Україні?
4.Назвати гідроелектростанції України.
5.Які нетрадиційні види енергії використовують в Україні?

15.12.2020р. - вівторок

                                    Гр. №9
Підсумкове тестування 1. У скільки разів енергозберігаючі лампи можуть знизити енергоспоживання в квартирі: 1. В 1,5 рази 2. У 2 рази 3. У 5 разів 2. Скільки відсотків електроенергії використовується даремно, якщо зарядний пристрій для мобільного телефону залишати включеним в мережу? 1) 0% 2) 65% 3) 95% 3. Середня вартість виробництва кубометра води дорівнює вартості: 1) видобутку 1 кг вугілля 2) вироблення 1 літра бензину 3) видобутку 1 кг золота 4. В якому році відбулася презентація лампи розжарювання Едісона: 1) 1814 рік 2) 1880 рік 3) 1924 рік 5. В якому році винайшли енергозберігаючу лампу: 1) 1964 рік 2) 1976 рік 3) 2000 рік 6. Назвіть найекономічніший клас побутових приладів. 1) «А» 2) «В» 3) «С» 7. Який водою простіше, швидше і економічніше відмити вапно з підлоги: 1) гарячої 2) холодної 8. Скільки відсотків сонячного світла поглинають брудні вікна? 1) 30% 2) 40% 3) 50% 9. Заповнений мішок для збору пилу в пилососі дає збільшення споживання електроенергії: 1) на 20% 2) на 30% 3) на 40% 10. Накип в електрочайнику збільшує витрату електроенергії: 1) на 10% 2) на 20% 3) на 30% 11. Прання при повному завантаженні пральної машини дає економію: 1) 15-20 кВтг енергії в місяць 2) 20-25 кВтг енергії в місяць 3) 25-30 кВтг енергії в місяць 12. Посуд з викривленим дном може привести до перевитрати: 1) 10-30% електроенергії 2) 40-60% електроенергії 3) 50-70% електроенергії 13. Для економії електроенергії на електроплитах треба застосовувати посуд з дном: 1) що дорівнює або трохи перевершує діаметр конфорки 2) що дорівнює або трохи менше діаметра конфорки 3) яке трохи менше діаметра конфорки 14. Назвіть найбільш економний метод сушіння одягу: 1) в центрифузі пральної машини 2) прасування праскою 3) на натягнутій на вулиці або в будинку мотузці 15. Яких правил потрібно дотримуватися для правильної економною прання: 1) обирати програму при пранні не тільки в залежності від матеріалу, але і з урахуванням забруднення 2) ретельно продумувати чи є необхідність прати при більш високій температурі 3) потрібно дотримуватися обох вищеназваних правил 16. Назвіть найефективніший спосіб зниження енерговитрат при використанні електроплит: 1) своєчасна заміна несправних конфорок 2) заміна 4-східчастих регуляторів потужності на 7-ступінчасті перемикачі 3) застосування безступінчатих перемикачів 4) виключення електричної плити за 5 хвилин до кінця приготування їжі 5) приготування їжі в закритому посуді 17. Холодильник потрібно ставити: 1) в найтепліше місце на кухні, наприклад, поруч з батареєю опалення, щоб мотор працював без перевантажень; 2) головне - впритул до зовнішньої стіни; 3) в саме прохолодне місце на кухні. 18. Продукти в холодильнику потрібно зберігати: 1) відкритими, щоб холод міг їх обволікати їх з усіх боків; 2) закритими, щоб зменшити випаровування; 3) деякі продукти повинні зберігатися в холодильнику відкритими, інші потрібно обов'язково закривати. 19. Для поліпшення природного освітлення кімнат в будинку обробку стін і стелі рекомендується робити світлої. Використання розсіяного світла (при відображенні від світлих стін і стелі) економить: 1) до 50% енергії 2) до 60% енергії 3) до 80% енергії 20. Йдучи з кімнати ненадовго, чи варто вимикати освітлення: 1) так, обов'язково 2) немає, звичайно 3) в залежності від настрою

11.12.2020р. - пятниця

                                    Гр. №5

Тема: "ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ЭНЕРГИИ (УСЛУГИ С ПОМОЩЬЮ ЭНЕРГИИ)."

Энергия, заключенная в нефти, газе, или другом энергоносителе, сама по себе не является ни полезной, ни вредной. Но работа и другие полезные способы применения энергии, которые могут быть произведены при помощи источников энергии, — это основные и подчас необходимые элементы нашей повседневной жизни. Множество различных источников энергии может быть использовано для получения света, тепла, механической работы и для других полезных целей. Такое использование источников энергии мы называем энергетическими услугами. Итак, энергия необходима для того, чтобы начать какое-либо движение, ускорить перемещение, что-то поднять, нагреть, охладить и осветить. Существует четыре основные цели применения энергии. Основные группы энергетических услуг, которые могут быть обеспечены различными источниками энергии: нагревание; охлаждение; освещение; механическая работа. При этом энергия, полученная от различных источников, преобразовывается из одной формы в другую, и полезной может являться в разных случаях разная форма энергии.

ЭНЕРГОЭФФЕКТИВНОСТЬ, ЭНЕРГОСБЕРЕЖЕНИЕ,                ЭНЕРГЕТИЧЕСКАЯ ОПТИМИЗАЦИЯ. 

Человечеству нужна энергия, причем потребности в ней увеличиваются с каждым годом. Вместе с тем запасы традиционных природных топлив (нефти, угля, газа и др.) конечны. Конечны также и запасы ядерного топлива - урана и тория, из которого можно получать в реакторах-размножителях плутоний. Практически неисчерпаемы запасы термоядерного топлива - водорода, однако управляемые термоядерные реакции пока не освоены и неизвестно, когда они будут использованы для промышленного получения энергии в чистом виде, т.е. без участия в этом процессе реакторов деления. Остаются два пути: строгая экономия при расходовании энергоресурсов и использование нетрадиционных возобновляемых источников энерги

Энергосбережение – это уменьшение потребления топлива, тепловой и электрической энергии за счет их наиболее полного и рационального использования во всех сферах деятельности человека.

 Можно выделить три основные направления энергосбережения:

•  полезное использование (утилизация) энергетических потерь,

•  модернизация оборудования с целью уменьшения потерь энергии,

•  интенсивное энергосбережение.

Примером утилизации энергетических потерь может служить использование тепловых «отходов» промышленного производства для обогрева теплиц.

   При модернизации уменьшаются потери энергии в уже действующем оборудовании, но не изменяются сами принципы технологии и техники. Например, установка систем автоматического регулирования процессов горения на котлах электростанций, уплотнение окон и дверей при ремонте зданий, использование окон с тройным остеклением, и т. 

  Интенсивное энергосбережение подразумевает полную реконструкцию оборудования и введение новых принципов его работы, существенно сокращающих потребление энергии. Примером может служить замена двигателей внутреннего сгорания в автомобилях на электродвигатели с питанием от солнечных элементов (электромобили).

Преобразование энергии на ГЭС

                                                       Контрольные вопросы.

1.Что такое энергетические услуги?

2.Назвать основные цели использования энергии.

3.Что такое энергосбережение?

4.Назвать основные направления энергосбережения.

5.Что подразумевает интенсивное энергосбережение?

10.12.2020р. - четвер

                                    Гр. №9
Тема: "Енергозбереження в побуті."

1.Енергоеффектівность це раціональне використання енергії.  

Економія до 50% всієї необхідної для обігріву приміщення енергії відбувається, якщо:

-змінити звички, свідомо ставиться до споживання теплової енергії,

-поліпшити ізоляцію і реконструювати опалювальну систему,

-регулювати температуру.

Найбільш сприятлива для людини температура - від + 18 ° до + 20 °.

Розподіл в побуті споживаної енергії в залежності від її виду та призначення:

опалення приміщення - 79%; теплові процеси - 15%; електропобутова техніка - 5%

освітлення, радіо і телетехніка - 1%.

2. Ефективне використання тепла.

Значна частина теплової енергії йде на те, щоб перекрити втрати тепла в приміщенні.

Втрати тепла: Через неутеплені вікна та двері - 40%; Використання гарячої води-23%; Через скло -15%; Через стіни -15%; Через підлогу і стелю-7%.

Скоротити втрати тепла можна таким чином:

-встановити пластикові вікна або своєчасно утеплити звичайні;

-утеплити внутрішню частину зовнішніх стін;

-покрити підлогу товстими килимами або доріжками;

-розставити меблі так, щоб не перешкоджати проходженню повітря від батареї;

-штори не повинні закривати батареї центрального опалення;

-видалити зайву фарбу з батарей;

-підтримувати вологість повітря 35 -65% шляхом частого і короткочасного провітрювання.

При використанні гарячої води треба мати на увазі:

-через кран, з якого капає вода (10 крапель на хвилину) випливає 2000л води за рік;

-приймаючи ванну (140-180л), ви використовуєте втричі більше енергії ніж приймаючи душ 5 хвилин.

3. Економія електроенергії у побуті.

При економному використанні електроенергії, без шкоди комфортному проживанню можна скоротити використання електроенергії на20-25%.

Дуже важливо раціональне використання електроенергії в осінньо-зимовий період і в години найбільшого її використання: з7.00 до 10.00 і з 19.00 до 21.00.

На виробі повинен бути нанесений у вигляді червоної етикетки індекс ефективності.

А – самий енергоефективний, G - найенергоємніший.

Системи освітлення: природне, штучне.

Природне освітлення залежить від:

-чистоти скла (забруднене скло поглинає до 30% світла);

-великої кількості квітів на підвіконні;

-близького розташування дерев біля будинку (ближче 5м);

-розташування вікон відносно частин світу (з південної сторони вікна пропускають більше світла);

-оздоблення стін і стелі (рекомендується світла обробка).

Освітленість приміщення залежить від відбивної здатності стін:

-гладка біла стіна відбиває - 80% світла;

-темно-зелена стіна - 15% світла;

-чорна стіна - 9% світла.

Чим більше світла відбиває стіна, тим менше світловий енергії потрібно для освітлення приміщення.

Економія електроенергії при штучному освітленні досягається:

-правильним вибором типу (загальне,місцеве, комбіноване) освітлення;

-використаннячистих ламп і світильників (забруднені пропускають на 30% світла менше);

-використання компактних люмінесцентних ламп (служать в 8 разів довше), використовують енергії в 4-5 разів менше ніж лампи напруги.

Економити електроенергію можна при використанні електропобутовими приладами:

1) холодильниками:

-встановлюється у більш холодною, краще зовнішньої стіни;

-не встановлювати біля опалювальних та нагрівальних приладів (чим нижче температура теплообмінника, тим рідше він включається);

-регулярно розморожувати і просушувати холодильник;

- всі дверцята повинні впритул закриватися.

2) пральними машинами:

-найекономніша автоматична пральна машина;

-загружать повністю згідно інструкції;

-вибирайте оптимальний режим роботи.

-натріевая лампа високого тиску - 95 лк / Вт

Близько 10% електроенергії використовується приладами, що працюють в режимі постійної готовності - комп'ютер, телевізор та ін.

          Переглянути презентацію та відповісти на питання.

                

                          Контрольні питання.

1.Яка кількість тепла втрачається через неутеплені вікна та двері?

2.Яким чином можна підтримувати необхідну вологість повітря у приміщенні?

3.Як залежить освітленість приміщення від відбивної здатності стін?

4.Як впливає використання компактних люмінесцентних ламп на економію електроенергії?

09.12.2020р. - середа

                                    Гр. №9
Тема: "«Розкриття потенціалу енергоефективності - міжгалузева, межпроизводственную, міжпрофесійне завдання» В умовах ринкових відносин для скорочення втрат і підвищення енергоефективності виробництва виникає необхідність міжпрофесійного і міжгалузевого мислення працівників всіх галузей. Для цих цілей необхідно підготувати висококваліфікованих, технічно грамотних, компетентних фахівців вміють орієнтуватися і виконувати роботи, як по своїй так і по суміжній професії. Компетентним фахівцем є фахівець вміє приймати, в потрібний момент, раніше отримані знання і вміння. Він повинен вміти запропонувати замовникам, виконуваних робіт, більш економічне, менш енергоємне і довговічніше, якісне і надійне обладнання або матеріали. Для скорочення термінів виконання обсягів виробництва існую міжпрофесійні і міжпредметні зв'язки. Так при будівництві будівель і споруд виконуються бетонні, кам'яні, оздоблювальні, сантехнічні, зварювальні, електротехнічні роботи. У процесі виконання робіт працівники, які здійснюють їх, не повинні бути пасивними, а повинні бути активними, творчо мислячими і виконавчими. При виконанні робіт вони повинні складати структурні схеми послідовності виконання робіт і вміло визначати точки дотику з іншими професіями і галузями. Наприклад при установці сантехнічних систем, в житлових будинках, між собою пов'язані муляри, зварювальники, будівельники, які виконують заключні роботи. Кожен, з перерахованих вище робочих, повинен враховувати, що після виконання його роботи до виконання своїх робіт приступлять робочі інших спеціальностей і від якості організації праці, якості виконаної роботи буде залежати і якість робіт інших робітників. Комплексним завданням професійної, міжгалузевий діяльності є проведення санації і відповідно модернізація виробництва, будівель і т. Д. Сучасні матеріали і обладнання дозволяють отримувати більш якісні продукти діяльності. Вони можуть бути продуктивними, менш енергоємними і більш екологічно безпечними. Проведення енергетичної санації вирішить комплексну задачу: - вивчення помилок і недоліків різних енергетичних систем; - продуктів діяльності людини; - виробництв; а також знаходить виходи для вирішення цих проблем. Однією з найважливіших завдань нашої держави є підготовка фахівців інтегрованих професій, які вміють заміщати працівників суміжної професії: - слюсар-сантехнік електрогазозварник; - маляр будівельний - штукатур; -слесарь із складання металевих конструкцій - електрогазозварник. Поєднання цих професій дозволяє скоротити економічні витрати, підвищити продуктивність праці, скоротити втрати на простій обладнання, знизити енергетичні витрати. Підготовка таких фахівців дозволить підвищити їх затребуваність на ринку праці. Працівники повинні якісно виконувати роботи, як за основною, так і за суміжною професією. Неякісні роботи викликають підвищення енергетичних і економічних витрат. Кожен фахівець повинен проводити аналіз наявних матеріалів, самоаналіз виконаної роботи, а також аналіз роботи виконаної до нього. Для оцінки якості виконаних робіт необхідно використовувати контрольно - вимірювальне обладнання та інструменти. Енергоефективно діючий кваліфікований фахівець (робочий) повинен вміти проводити компетентні консультації по роду своєї діяльності, використовувати сучасне високотехнологічне обладнання.
        Переглянути презентацію та відповісти на питання.
Контрольні питання.
1.Що повинен вміти запропонувати замовникам компетентний робітник?
2.Які задачи вирішує енергетична санація?
3.Назвати інтегровані професії.
4.Що дає використання робітників інтегрованими професіями?

08.12.2020р. - вівторок

                                    Гр. №5

Тема: "ВИДИ ЕНЕРГІЇ. ПЕРВИННА І ВТОРИННА".

Навколишній нас світ має воістину невичерпним джерелом різних видів енергії: деякі з них людство навчилося використовувати вже з давніх часів (енергія руху води в річках, енергія вітру, енергія, укладена в паливі), деякі ще в повній мірі не використовуються: енергія Сонця, енергія тепла Землі, енергія взаємодії Землі Місяця, енергія термоядерного синтезу.

Треба відзначити, що основним енергетичним джерелом життя на Землі є Сонце. Кількість енергії, що посилається Сонцем на Землю, дорівнює 13 • 1023 кал / год. Близько 1/3 сонячної енергії негайно відбивається назад в космічний простір у вигляді світла (аналогічно місячному світлу). З решти 2/3 велика частина поглинається Землею і перетворюється в тепло. Частина поглиненої теплової енергії йде на випаровування води в океанах, що призводить до утворення хмар і відповідно дощу і снігу. Сонячна енергія в сукупності з іншими факторами відповідальна за рух повітряних мас і води і бере участь тим самим у створенні різних кліматичних умов на поверхні Землі. Менше 1% сонячної енергії, що досягає Землі, перетворюється клітинами рослин. На жаль, більшість енергії, споживаної людиною, перетворюється в марне тепло через низьку ефективність використання наявних енергетичних ресурсів. Види енергії. (Природа виникнення) Енергію можна розглядати в двох категоріях - первинної та вторинної. Первинна енергія - це енергія, яка міститься в таких видах природних (джерел) ресурсів, як деревина, вугілля, нафта, природні газ, уран, енергія вітру, сонця, гідроенергія, і може бути перетворена в електричну, теплову, механічну, хімічну. Вторинна енергія - це форми, більш придатні для експлуатації, в які може бути перетворена первинна енергія, такі, як електроенергія і бензин. Вторинна енергія виходить після перетворення первинної на спеціальних установках. У первинної енергії не бракує. Сонце дарує нам свою енергію кожен день. Ми бачимо прояв її в різних формах. Так, наприклад, дерева і рослини, пропускаючи через себе сонячні промені, перетворюють цю енергію в рослинну біомасу. Величезна кількість сонячної енергії накопичилося в матеріалах земної кори (торф, нафта, вугілля). Загальні запаси первинної енергії, на які може розраховувати людство, оцінюються ресурсами, які можна розділити на дві великі групи: відновляються і невідновляються.

Відновлювана - це енергія сонця, вітру, хвиль, біомаси (деревини або рослин),геотермальна і гідроенергія.

Відновлювана енергія: • падаюча на поверхню Землі сонячна енергія; • геофізична енергія (вітру, річок, морських припливів і відливів); • енергія біомаси (деревина, відходи рослинництва, відходи тваринництва). Невознобляемая - це енергія, що міститься в органічному паливі: вугілля, нафта, природний газ, які дають на сьогодні понад 80% енергії. Плюс уран (торій і д.р.). Використання запасів органічного палива може бути пов'язано з великими витратами на розробку, транспортування цих ресурсів, охорону праці та навколишнього середовища.

Переглянути презентацію.

03.12.2020р. - четвер

                                    Гр. №9

Тема: "Енергозбереження в навчальному закладі".

Зниження витрат на енергоносії, споживаємим освітніми установами, багато в чому пов'язано з впровадженням енергосберігаючих заходів. Впровадження цих заходів вимагає техніко-економічного обгрунтування, для якого необхідно мати оцінку потенціалу енергозбереження. В рамках регіону планування інвестицій в енергозберігаючі заходи освітніх установ повязано з оцінкою сумарного потенціалу енергозбереження.

Потенціал економії енергоресурсів оцінюється за результатами енергоаудиту наступним чином:

а) будується баланс споживання:

- за видами енергоносіїв (електроенер¬гія, теплова енергія);

- по об'єктах (навчальні корпуси, общежі¬тія);

- за вартістю енергоносіїв;

б) визначаються енергоносії, найбільш суттєво впливають на бюджет освітньої установи;

в) розробляються заходи щодо економії енергоносіїв;

г) проводиться оцінка економічної ефективності впровадження розроблених заходів.

Виявлено такі проблеми теплопостачання ПТУ:

а) відсутність обліку теплової енергії дозволяє теплопостачальним організаціям списувати неприпустимо великі втрати тепла в теплопроводах на споживачів;

б) низька ефективність систем теплопостачання споживачів через:

- застарілого теплорегулірующій обладнання на вводах у будівлі,

- значних втрат в теплопроводах центра¬лізованного теплопостачання.

Так як теплова енергія є найбільш витратною складовою в бюджеті образо¬вательних установ, то основна увага при розробці енергозберігаючих програм приділено зниженню теплоспоживання.

На рис показаний один з реальних балансів споживання теплової енергії ПТУ.

Рис Баланс споживання теплової енергії будівлями ПТНЗ

Як видно з малюнка, найбільшим потенціалом економії теплової енергії мають навчальні майстерні і навчальний корпус, відповідно енергозберігаючі заходи в першу чергу повинні бути спрямовані на зниження споживання теплової енергії цими будівлями.

Заходи, спрямовані на утеплення огороджувальних конструкцій і зниження теплових втрат через них можуть дати відчутне зниження споживання теплової енергії на опалення. Як показує досвід проведених енергетичних обстежень, найбільші теплові втрати спостерігаються через стіни будівлі, через скління і через дах (покриття).

На підставі досвіду проведення енергетичних обстежень був розроблений ряд заходів:

• заміна існуючих теплових вузлів в будівлях училищ на автоматизовані індивідуальні теплові пункти;

• установка ущільнювача по периметру стулок вікон в будівлях ПТУ;

• реконструкція системи внутрішнього освітлення - заміна існуючих светільніків з люмінесцентними лампами і застарівшою оптичною системою, світильників з лампами розжарювання, мають низьку світловіддачу, на сучасні світильники з люмінесцентними лампами і дзеркальної растрової оптикою, мають більш високий светотехнический ККД.

Контрольні питання.

1.Що входить в баланс енергоспоживання?

2.Які проблеми існуть при використанні тепла?

3.Як росподіляються витрати тепла в закладах системи профтехосвіти?

4.Назвати основні заходи по економному використанню енергії. 

                              Гр. №9

02.12.2020р. - середа

                              Гр. №9

Тема: "Вплив на навколишнє середовище, спричинений виробництвом електричної енергії".

Споживання енергії пов’язане з усіма видами господарської діяльності людини: з опаленням будинків, приготуванням їжі, рухом транспортних засобів, промисловістю, сільськогосподарським виробництвом.

Нижче розкривається вплив на довкілля різних джерел виробництва електроенергії.

1.      Вплив шкідливих викидів теплових електростанцій 

 Основними причинами, що призводять до катастрофічного стану довкілля є:

·         використання низькосортного палива;

·         застаріла технологія виробництва та обладнання;

·         висока енерго- та матеріаломісткість;

·         високий рівень концентрації промислових об’єктів;

·         відсутність належних природоохоронних систем (очисних споруд, оборотних систем водозабезпечення тощо) та низький рівень експлуатації існуючих природоохоронних об’єктів;

·         відсутність належного контролю за охороною довкілля.

2.      Атомні електростанції і екологічні проблеми, що виникають при їх експлуатації                                     

Ілюзія про безпеку ядерної енергетики була зруйнована після декількох великих аварій у Великобританії, США і СРСР, Японії.

Атомна енергетика є потенційно небезпечною через:

·         можливі аварії на енергоустановках, що супроводжуються викидом у довкілля радіоактивних матеріалів;

·         забруднення біосфери плутонієм. Зараз глобальне забруднення плутонієм приймає катастрофічні розміри, його кількість більш ніж достатня для смертельного отруєння всіх людей, що живуть на планеті;

·         радіоактивні відходи – найважливіша причина екологічної небезпеки, яка так і залишається невирішеною.

3.      Вплив водосховищ і гідроелектростанцій на природне середовище

Будівництво та експлуатація великих гідроелектростанцій приводить до:

·         відселення людей із зони затоплення;

·         знищення цінних видів прохідних і напівпрохідних риб, для яких греблі стають нездоланними перешкодами на шляху до нерестовища;

·         втрати лісів і високородючих заплавних земель;

·         збільшення ризику виникнення руйнівних землетрусів у передгірних і гірських районах;

·         підвищення ризику катастрофічних повеней у місцевостях, що знаходяться нижче за течією;

·         зміни ландшафтів і їх руйнування;

В останні роки політики і населення висловлюють побоювання через загострення глобальних екологічних проблем, таких як кислотні опади та зміна клімату, а також оцінюючи наслідки впливу цих процесів на довкілля. І, хоча енергію можна одержувати екологічнішими способами, використовуючи відновлювані джерела енергії (сонця, вітру, термальних вод, деревини та відходів сільськогосподарського виробництва), необхідно усвідомлювати, що способу отримання енергії, який би зовсім не шкодив довкіллю, не існує.

                                                 Переглянути презентацію.

 

24.11.2020р. - вівторок

                              Гр. №6

Тема: "Основні напрямки підвищення ефективності використання електроенергії".

Техобслуговування і ремонт технологічного облпднання: очищення робочих поверхонь теплообмінників, оптимізація гідравлічних режимів тепломереж, усунення дефектів теплоізоляції, витоків води, пара, стиснутого повітря, ремонт та заміна зношених елементів і т.д.

Раціоналізація і оптимізація режимів роботи обладнання. При таких режимах витрата палива, енергії мінімальні.

Використання вторинних енергоресурсів. Високопотенційне ВЕР (400-1000 ° С) використовують або регенерацією (поверненням) в початковий процес для нагріву більш холодних елементів і / або встановленням додаткових устроїв - котлів-утилізаторів.

Модернізація і реконструкція. Найбільш результативний і найдорожчий напрям енергозбереження.

Найбільш поширені види робіт:

-впровадження систем регульованого електроприводу для зниження витрати енергії;

-заміна освітлювальних ламп на більш економічні типи;

-заміна вентиляторів застарілого типу новими і впровадження систем автоматичного управління для зниження розходу електроенергії на вентиляцію;

-організація систем оборотного водопостачання для сниженія витрати технологічної води;

-заміна поршневих компресорів турбінними для сниження енерговитрат на вироблення стисненого повітря;

-впровадження прогресивних виробничих технологій.

 Знання енергетичних і енергозберігаючих властивостей матеріалів і процесів при виконанні робіт вимагає досконального знання матеріалознавства своєї професії. Для будівельників необхідно знати не тільки теплопроводящі властивості матеріалів, а й залежність цих властивостей від вологості, опадів та інших атмосферних чинників.

 Знання енергетичних параметрів обладнання і оптимальне його використання дозволить виконати виробниче завдання з найменшими енергетичними втратами. Наприклад, дрібну токарську деталь доцільніше виконати на невеликому верстаті, потужністю 3кВт, і не використовувати верстат, потужністю 10 кВт.

 Енергоефективні знання і вміння робочого дозволяють вибрати оптимальну енергозберігаючу технологію при виконанні робіт. З варіантів (див.рис а, б, в) утеплення стін в будинку, будівельник зможе не тільки виконати певний вид робіт, а й обгрунтувати доцільність цього вибору.

Таким чином, компетентність робочого щодо надання пропозицій та ініціювання заходів, необхідна професійної практикою визначається компетентністю в змістовному поданні, систематизації, економічному, технічному та екологічному обгрунтуванні пропозицій і ініціатив (уявлення найважливіших аспектів):

a) висловлювання по вигоді, включаючи співвідношення «вигода-витрати»

б) систематизація і диференціація пропозицій і заходів (організаційна, неінвестиційний, малі інвестиції і великі інвестиції)

в) оцінка співвідношення вигода-витрати

г) ідентифікація і вибір партнерів.

 Професійна діяльність робочого на сьогоднішньому етапі має тенденції:

● необхідна зворотний зв'язок виробництва з проектантами і виконавцями енергетичного аудиту;

● посилене використання економічного, соціального і технологічного потенціалу кваліфікованого робітника як важливий фактор підвищення енергоефективності та енергозбереження;

● використання і нове створення громадських і виробничих систем стимуляції для підвищення енергоефективності та енергозбереження.

25.11.2020р. - середа
                              Гр. №6

Тема: "Енергозбереження при виконанні зварювальних робіт"

Організаційно-технічні заходи в електрозварювальних установках можна умовно розділити на дві основні групи: технологічні та енергетичні. Найбільші можливості економії електроенергії є в технології зварювального виробництва, і тільки 20 - 30% дають енергетичні заходи. Основні заходи щодо зниження питомих витрат електроенергії на зварювання:

- оптимальний вибір способу зварювання;

- вдосконалення технології електрозварювання;

- зниження електричних і теплових втрат;

- усунення холостого ходу зварювальних агрегатів.

Оптимальний вибір способу зварювання.

Тут можливі наступні шляхи:

- заміна ручного дугового зварювання на змінному струмі автоматичної під флюсом (дозволяє отримати 5 - 7% економії електроенергії);

- перехід від ручного електрозварювання на постійному струмі до напівавтоматичного в середовищі вуглекислого газу (зменшує питома витрата електроенергії в 2 -2,5 рази);

- заміна дугового електрозварювання на шовную контактну (знижує витрату електроенергії на 15%);

- переклад ручного дугового зварювання з постійного на змінний (зменшує витрату електроенергії в 2 - 3рази).

При контактному зварюванні найбільш економічним є точкова, тому розширення застосування точкового зварювання дає велику економію електроенергії.

Удосконалення технології електрозварювання можливо:

- за рахунок використання електродів з покриттям, в яке введений залізний порошок (дозволяє збільшити силу зварювального струму, підвищити продуктивність і знизити витрати електроенергії на 8 - 12%);

- застосування присадки у вигляді металу в порошку (при зварюванні під флюсом.

Wуд знижується витрата на 30-40%);

- застосування електрошлакового зварювання під час зварювання металів великої товщини;

- введення контактного зварювання на жорстких режимах;

- правильного вибору режимів роботи.

Точкову рельєфну і шовную зварювання можна виробляти на м'яких і жорстких режимах. Розрахунки показують, Якщо при зварюванні на жорстких режимах (підвищений струм Ісв, але зменшений час зварювання tсв) витрати електроенергії знижаються в 1,5 - 4,0 рази. Тому при виборі режимів зварювання треба оріентіроватся на жорсткі.

Зниження витрати електроенергії при переході від м'якого до жорсткого режиму зварювання

 Якщо враховувати тільки електричні втрати то для всіх типів зварювальних установок Кзопт = 0,2 - 0,3. Робота електрозварювальних установок з зазначеними коефіцієнтами завантаження є явно не оптимальним, тому при виборі коефіцієнта необхідно враховувати і теплової ККД.

Впровадження обмежувачів холостого ходу зварювальних перетворювачів і трансформаторів дає економію електроенергії на 15 - 20% на кожній установці.

Поряд з перерахованими заходами можна також рекомендувати:

- заміну контактних однофазних машин змінного струму машинами постійного струму, що дозволяє економити електроенергію за рахунок зменшення потужності машин;

- періодичну перевірку опору вторинних контурів і стану їх контактів;

- застосування електрошлакового зварювання для з'єднання деталей товщиною понад 30 - 40 мм замість дугового.

                             Переглянути презентацію

23.11.2020р. - понеділок
                              Гр. №6

Тема: Вплив вологи на конструкції будівлі.

Існує чотири основних джерела вологи в будівлях.

1. Рідка волога (вода) як результат проникнення атмосферних опадів і витоків трубопроводів.

2. Водяна пара з зовнішнього повітря, а також з внутрішнього повітря, наявність якого обумовлена ​​джерелами всередині будівлі.

3. Вода і водяну пару з грунту, який прилягає до будівлі.

4. Технологічна волога, що міститься в матеріалах будівельних конструкцій, а також потрапила туди в результаті яких-небудь дій при експлуатації будівлі.

Витоку трубопроводів і зволоження дощем - очевидно, що це джерело зволоження повинен бути усунутий. Випадання дощу на покрівлю для більшості кліматичних зон становить від кількох сотень до тисячі кг / м2. Стіни зазвичай отримують близько 25-50% від цієї величини. Якщо лише незначна частина цієї вологи потрапить в будівлю або всередину огороджувальних конструкцій, це може спричинити за собою через деякий час серйозні пошкодження.

Водяна пара може викликати такі ж проблеми, як і рідка волога, безпосередньо потрапляє на конструкції, хоча зазвичай величина вологості, обумовлена ​​цим джерелом, значно менше. Найбільш типовим випадком є ​​конденсація водяної пари на неізольованою поверхні труб системи холодопостачання або побутового водопостачання, при цьому конденсат потрапляє всередину стін або покрівлі або стікає по вікнах. Водяна пара зовні проникає в будівлю з повітрям як при примусової, так і при природній вентиляції через нещільність огороджувальних конструкцій і вентиляційних систем.

У багатьох типах будівель мають місце значні вологовиділення в результаті життєдіяльності людей і виробничих процесів. При цьому надходження водяної пари від різних джерел може сильно відрізнятися.

Грунт може стати серйозним джерелом зволоження фундаменту і першого поверху будівлі. У грунті волога міститься у великій кількості як в газовій, так і в рідкій фазі. Поверхневі і грунтові води проникають через тріщини, щілини та інші отвори. Ґрунтова волога просочується крізь пори будівельних матеріалів (бетон, цегла, дерево і т. Д.).

Волога з глибинних шарів грунту є до того ж практично невичерпним джерелом водяної пари. Отже, необхідне застосування пароізоляційних плівок або фарб на зовнішній поверхні підземних частин будівлі.

Технологічна вологість будівельних матеріалів може мати велике значення, але лише в перші роки після будівлі; це джерело вологи залежить від застосованих будівельних матеріалів. Дерев'яні конструкції, як правило, втрачають до 10% вологи від власної маси. Нормальна бетонна суміш містить близько 200 кг води на кубометр, половина цієї кількості згодом випаровується. 

        Переглянути презентацію та відповісти на питанняю.

                                                    Контрольні питання.
1.Назвати основні джерела вологи в будівлях.
2.Як попадає водяна пара в будівлю зовні?
3.Як можна захистити будівлю від грунтовнх вод?
4.В який період експлуатації будівлі нйбільший вплив на будівлю чине волога будівельних матеріалів?
09.11.2020р. - понеділок
                              Гр. №6

Тема: "Фізичні процеси в стінових конструкціях будівель".

В стінових конструкціях будь-якої будівлі відбуваються складні фізичні процеси, які впливають на мікроклімат в приміщенні і в кінцевому підсумку на комфортність проживання в будинку.

Основне завдання стінових конструкцій складається в забезпеченні оптимального температурно-вологісного режиму в приміщенні.

Практика показує: найкращими критеріями, що впливають на комфортність мають рублені стіни; деревина, як природний «живий» матеріал, має гарну енергетикою, позитивно позначається на самопочутті мешканців будинку.

Стіни збрусу найбільш вдало поєднують вимоги комфортності: теплової, паровлажностной, гігієнічної.

Фізичні процеси, що відбуваються в дерев'яної стіні при експлуатації будинку.

Тепловий потік проходить через стіну в напрямку, перпендикулярному колоді.

Такий же напрямок мають потоки водяної пари, газів СО2 та інших продуктів життєдіяльності людини.

Збіг напрямків цих потоків має місце тільки на вході в колоду.

Так, як уздовж річних кілець коефіцієнт дифузії в 5 разів більше, ніж в поперечному напрямку, то і супроводжуючі його гази змінюють напрямок на 90 ° і починають рухатися уздовж колоди.

В результаті відбувається поділ теплового і матеріального потоків і створюється передумова для комфортних умов всередині приміщення.

Конструкція стін зі штучних матеріалів.

Необхідно

виконати моделювання фізичних процесів, що відбуваються в дерев'яному колоді:

 внутрішню частину стіновий панелі виготовляють з матеріалів з високими теплоізоляційними і фільтруючі властивості;

 зовнішню - з щільних паронепроникних матеріалів;

 для поділу теплового і матеріального потоків між ними розташовують влагонепроницаемую плівку, розміщуючи її за вентиляційною щілиною.

 

                      Переглянути презентацію та відповісти на питанняю.

                               Контрольні питання.

1. Стіни з якого матеріалу створюють найбільш комфортні умови для життя людини?

2. Які потоки проходять через захисну конструкцію будівлі?

3. Які матеріали застосовуються для виготовлення внутрішньої частини стіновий панелі?

4. Які матеріали застосовуються для виготовлення зовнішньої частини стіновий панелі?

5. Які матеріали застосовують для поділу потоків, що проходять через стіну?

6. В якому напрямку проходить тепловий потік через стіну з колод?

05.11.2020р. - четвер
                              Гр. №6

Тема: "Енергозбереження в навчальному закладі".

Зниження витрат на енергоносії, споживаємим освітніми установами, багато в чому пов'язано з впровадженням енергосберігаючих заходів. Впровадження цих заходів вимагає техніко-економічного обгрунтування, для якого необхідно мати оцінку потенціалу енергозбереження. В рамках регіону планування інвестицій в енергозберігаючі заходи освітніх установ повязано з оцінкою сумарного потенціалу енергозбереження.

Потенціал економії енергоресурсів оцінюється за результатами енергоаудиту наступним чином:

а) будується баланс споживання:

- за видами енергоносіїв (електроенер¬гія, теплова енергія);

- по об'єктах (навчальні корпуси, общежі¬тія);

- за вартістю енергоносіїв;

б) визначаються енергоносії, найбільш суттєво впливають на бюджет освітньої установи;

в) розробляються заходи щодо економії енергоносіїв;

г) проводиться оцінка економічної ефективності впровадження розроблених заходів.

Виявлено такі проблеми теплопостачання ПТУ:

а) відсутність обліку теплової енергії дозволяє теплопостачальним організаціям списувати неприпустимо великі втрати тепла в теплопроводах на споживачів;

б) низька ефективність систем теплопостачання споживачів через:

- застарілого теплорегулірующій обладнання на вводах у будівлі,

- значних втрат в теплопроводах центра¬лізованного теплопостачання.

Так як теплова енергія є найбільш витратною складовою в бюджеті образо¬вательних установ, то основна увага при розробці енергозберігаючих програм приділено зниженню теплоспоживання.

На рис показаний один з реальних балансів споживання теплової енергії ПТУ.

Рис Баланс споживання теплової енергії будівлями ПТНЗ

Як видно з малюнка, найбільшим потенціалом економії теплової енергії мають навчальні майстерні і навчальний корпус, відповідно енергозберігаючі заходи в першу чергу повинні бути спрямовані на зниження споживання теплової енергії цими будівлями.

Заходи, спрямовані на утеплення огороджувальних конструкцій і зниження теплових втрат через них можуть дати відчутне зниження споживання теплової енергії на опалення. Як показує досвід проведених енергетичних обстежень, найбільші теплові втрати спостерігаються через стіни будівлі, через скління і через дах (покриття).

На підставі досвіду проведення енергетичних обстежень був розроблений ряд заходів:

• заміна існуючих теплових вузлів в будівлях училищ на автоматизовані індивідуальні теплові пункти;

• установка ущільнювача по периметру стулок вікон в будівлях ПТУ;

• реконструкція системи внутрішнього освітлення - заміна існуючих светільніків з люмінесцентними лампами і застарівшою оптичною системою, світильників з лампами розжарювання, мають низьку світловіддачу, на сучасні світильники з люмінесцентними лампами і дзеркальної растрової оптикою, мають більш високий светотехнический ККД.

Контрольні питання.

1.Що входить в баланс енергоспоживання?

2.Які проблеми існуть при використанні тепла?

3.Як росподіляються витрати тепла в закладах системи профтехосвіти?

4.Назвати основні заходи по економному використанню енергії. 

 02.11.2020р. - понеділок

                              Гр. №6

Тема: "Енергетичне забезпечення навчальної майстерні".

Заходи по енергозбереженню доцільно пов’язати з охороною навколишнього середовища.

Надмірне енергоспоживання веде до негативного впливу на природу.

При добуванні палива (газ, вугілля, нафта та ін.) відбуваються серйозні зміни в екології.

Атмосфера, гідросфера, літосфера забруднюються шкідливими викидами в процесі експлуатації енергетичних підприємств. Все це веде до зміни клімату на Землі.

Раціональне використання енергії в навчальному закладі дозволить забезпечити комфортні умови навчання, знизити витрати різних видів енергії, а також цілком зменшити вплив на екологічну ситуацію у світі.

Види енергоспоживання в навчальній майстерні:

а) теплова енергія: опалення майстерні.

б) електроенергія: освітлення, робота електроінструментів, вентиляція.

в) водопостачання: санітарно-гігієнічні вживання, технічні нужди: для учбової мети, прибирання майстерні.

Джерела витрат енергії у майстерні:

а)витрати тепла: вікна та двері: щілин у вікнах та дверях, тріщин в склі,

одинарне скління. витрати через вентиляцію та провітрювання: закриті батареї опалення (штори, меблі, решітки).

б)витрати електроенергії: при освітленні (енергоємні лампочки,

нераціонально розміщені світильники, брудні вікна та світильники,

близько розміщені від будівлі дерева. штори).

при використанні електроінструмента (невідповідність потужності інструмента виробничім потребам, ефективність використання інструмента,

робота інструмента на холостому ходу).

Санітарно-гігієнічні норми майстерні.

Освітлення: найменша освітленість:

при лампах накалювання – 100 Лк,

при люмінесцентних лампах – 150 Лк .

Система освітлення спільна.

Температура:

у холодний період року - 16° - 18°,

у теплий період року - 18° - 21°,

Відносна вологість повітря: - 30% - 45%.

Швидкість руху повітря: - не більше 0,3 м/с.

                              Переглянути презентацію.

Домашнє завдання: визначити місця витоку енергії вдома, дати рекомендації по їх усуненню.

26.10.2020р.

                              Гр. №6
Тема: "Способы утепления стен снаружи".

Скрепленная теплоизоляция.

-эффективное повышение теплоизоляционной способности стен и устранение мостиков «холода»;   
полное обновление фасада при сохранении его архитектурных форм;
-небольшой вес, как правило, не влияющий на несущую способность конструкции здания; 
-легкая приспосабливаемость теплоизоляционных плит к имеющимся архитектурным деталям фасада (карнизы, пилястры и т.п.)

Колодцевая кладка.
-срок службы не менее 50 лет,
-негорючесть системы,
-устойчивость к механическим повреждениям,
-оптимальные условия работы фасада за счет вентиляционного канала.

Вентилируемый фасад.
- возможность воплощения в жизнь самых смелых архитектурных решений по оформлению навесного фасада;
 - элементы несущей подконструкции , используемые в навесных вентилируемых фасадах, дает возможность несущей стене здания нести на себе значительный вес облицовочных материалов;
 - возможность сокрытия дефектов стен;
 -  легко поддается чистке и мойке;
 -  элементы каркаса подконструкции не поддаются коррозии;
 - материалы, применяемые в навесных вентилируемых навесных фасадах, достаточно экологически чистые.
Контрольные вопросы по теме: «Энергосбережение в строительстве»

1.           Через какую конструкцию здания происходит наибольшая потеря тепла?
2.            Что такое точка росы?
3.             От чего зависит положение точки росы в стене?
4.            Где находится точка росы, если стена не утеплена?
5.             При каком способе утепления точка росы выведена за пределы стены, но при  этом образуется влага?
6.         Что представляют собой навесные вентилируемые фасады?
7.           Назвать отрицательное свойство навесных вентилируемых фасадов?
8.          Назвать преимущества системы утепления скрепленной теплоизоляции?
9.         Из каких элементов состоит колодезная кладка?
1         Назвать основные элементы системы утепления скрепленной теплоизоляции?
11    Какая система утепления позволяет укладывать различные коммуникации  (трубы,  провода и т.д.) ?
    Какие ограждающие конструкции способны обеспечивать требуемое значение     термического сопротивления?

   
  20.10.2020р.
                              Гр. №6
Тема: "Енергозбереження в будівництві"
Презентація: "Енергозбереження в будівництві"
Энергосбережение в строительстве
Украина приняла ряд нормативноо-технических документов направленных на решение задачи энергосбережения и снижения эксплуатационных затрат в строительстве. В соответствии с требованиями, установленными в этих документах, традиционные строительные материалы (железобетон, кирпич, дерево) не способны в однослойной ограждающей конструкции обеспечить требуемое значение термического сопротивления. Оно может быть достигнуто лишь в многослойной ограждающей конструкции, где в качестве утеплителя применяется эффективный теплоизоляционный материал.
 В соответствии с современными строительными нормами требуемое сопротивление теплопередаче увеличилось в 3-3,5 раза по сравнению со старыми нормами..        
Потери тепла в зданиях
Как видно, наружные стены играют значительную роль в потерях тепла не зависимо от типа и этажности здания.











Поэтому устройство тепловой изоляции наружных стен,  будет обеспечивать уменьшение интенсивности утечек тепла, ограничение и замедление изменения
температуры в помещении, а также, что не менее важно, температуры конструктивных слоев самих стен.
Большое значение для обеспечения хороших теплоизодяционных свойств конструкции здания имеет точка росы - это температура, при которой выпадает конденсат (влага из воздуха превращается в воду). Точка с этой температурой располагается в определенном месте (на стене снаружи, где-то в толще стены или на стене внутри). В зависимости от расположения точки росы (дальше или ближе по толщине стены к внутреннему помещению) стена или сухая, или мокрая внутри. Точка росы (температура выпадения конденсата) зависит от: влажности внутри помещения, температуры воздуха внутри помещения.
Положение точки росы в стене зависит от:- толщины и материала всех слоев стены,- температуры внутри помещения,- температуры снаружи помещения,- влажности внутри помещения,- влажности снаружи помещени.

 19.10.2020р.

Способы утепления стен, их преимущества и недостатки
а) без утепления:
-стены подвержены воздействию перепадов температуры;
-точка росы находится внутри стены, что ведет к образованию конденсата и постепенному разрушению конструкции;
-потери тепла могут достигать до 80%;
Значительная потеря тепла происходит через стены .
б) утепление стен внутри помещения :
-стены не сохраняют и не накапливают тепло, подвержены промерзанию и воздействию перепадов температур;
-между внутренней стеной и теплоизолирующим слоем возникает зона конденсации водяного пара;                      
-точка росы выведена за пределы стены, но при этом из-за разницы температур между теплоизоляцией и стеной образуется влага, что может привести к возникновению грибкового налёта.
-стена находится в отрицательных температурах.
Теплопотери сокращаются незначительно.
в) утепление стен снаружи помещения :
-стены не подвержены перепаду температур, сохраняют тепло;
-точка росы выедена во внешний теплоизолирующий слой, благодаря чему исключена возможность образования конденсата, стена остаётся сухой ;
-материал стены защищен от воздействия атмосферных осадков, увеличивается их долговечность.
Значительно сокращены теплопотери. 


Контрольные вопросы по теме: «Энергосбережение в строительстве»

1.           Через какую конструкцию здания происходит наибольшая потеря тепла?
2.            Что такое точка росы?
3.             От чего зависит положение точки росы в стене?
4.            Где находится точка росы, если стена не утеплена?
5.             При каком способе утепления точка росы выведена за пределы стены, но при  этом образуется влага?
6.         Что представляют собой навесные вентилируемые фасады?
7.           Назвать отрицательное свойство навесных вентилируемых фасадов?
8.          Назвать преимущества системы утепления скрепленной теплоизоляции?
9.         Из каких элементов состоит колодезная кладка?
1         Назвать основные элементы системы утепления скрепленной теплоизоляции?
11    Какая система утепления позволяет укладывать различные коммуникации  (трубы,  провода и т.д.) ?
    Какие ограждающие конструкции способны обеспечивать требуемое значение     термического сопротивления?